WINSOR & NEWTON™ | Artists'™ olieverf
Kies de gewenste kleur:
Klik op de kleur om meer te zien:
Legende
half dekkend dekkend transparant half transparant goede lichtechtheid uitstekende lichtechtheid uitstekende lichtechtheid -ASTM I beperkte lichtechtheid zeer goede lichtechtheid - ASTM II wordt uitgebleekt door zuren, resp. onder zure omstandigheden pg PrijsgroepDeze klassieke olieverf, die je het beste kunt omschrijven als rijk, heeft een volle en boterachtige consistentie. Omdat de ARTISTS' olieverf van WINSOR & NEWTON™ ietwat stijver is, blijft de karakteristieke toets van je penseel en paletmes behouden.
Breed en uitgebalanceerd sortiment van zo'n 125 heldere en zuivere, in lijn- en saffloerolie aangewreven kleuren, die onderling goed mengbaar zijn. Enkel de beste pigmenten worden gebruikt, in een hoge concentratie: a little goes a long way! Ook met wit gemengd blijft de kleurkracht behouden.
De langere droogtijd is typisch voor olieverf: zo heb je alle tijd om je werk op te bouwen, wijzigingen aan te brengen en typische effecten te bereiken. De droogtijden verschillen ook per kleur. Sommige pigmenten nemen minder olie op en drogen sneller, andere nemen méér olie op en drogen langzamer. Los daarvan werken sommige pigmenten van zichzelf drogingsversnellend, andere drogingsvertragend.
Nadat het verdunningsmiddel verdampt is, droogt olieverf door oxidatie: de olie verandert door contact met zuurstof van chemische structuur. Dit proces wordt versneld door 'n lagere luchtvochtigheid, 'n hogere temperatuur en luchtcirculatie en blootstelling aan daglicht. Een hoge luchtvochtigheid of gebrek aan daglicht is funest voor 'n goede doordroging!
Alle kleuren van de ARTISTS' olieverf van WINSOR & NEWTON™ voelen na 2-12 dagen touch-dry aan. De droogtijd kun je vertragen of versnellen door mediums te gebruiken. Na ca. 6 - 12 maanden is je schilderij voldoende gedroogd om het te vernissen. Het echt door-en-door drogen van een olieverschilderij kan overigens tientallen jaren in beslag nemen!
Hieronder vind je enkele voorbeelden van de droogtijd van de ARTISTS' olieverf van WINSOR & NEWTON™.
Korte droogtijd, ca. 2 dagen:
- 491 Permanent mauve
- 178 Cobalt blue
- 180 Cobalt blue deep
- 538 Prussian blue
- 552 Raw Sienna
- 554 Raw umber
- 557 Raw umber light
- 558 Raw umber (green shade)
- 076 Burnt umber
- 242 Flake white (hue)
- 674 Underpainting white
Middellange droogtijd, ca. 5 dagen:
- 706 Winsor blue (red shade)
- 707 Winsor blue (green shade)
- 720 Winsor green
- 721 Winsor green (yellow shade)
- 074 Burnt Sienna
- 192 Cobalt violet
- 184 Cobalt green
- 667 Ultramarine (green shade)
- 263 French ultramarine
- 599 Sap green
- 468 Permanent alizarin crimson
- 285 Gold ochre
- 646 Transparent gold ochre
- 744 Yellow ochre
- 059 Brown ochre
- 745 Yellow ochre light
- 746 Yellow ochre pale
- 086 Cadmium lemon
- 118 Cadmium yellow pale
- 108 Cadmium yellow
- 111 Cadmium yellow deep
- 089 Cadmium orange
- 097 Cadmium red deep
- 106 Cadmium scarlet
- 094 Cadmium red
- 644 Titanium white
- 748 Zink white
- 337 Lamp black
- 331 Ivory black
Lange droogtijd, meer dan 5 dagen:
- 730 Winsor yellow
- 548 Quinacridone red
- 545 Quinacridone magenta
- 004 Alizarin crimson
Waarvoor gebruik je nu het beste wélk wit? Met uitzondering van Underpainting white, dat aangewreven is in lijnolie, zijn alle witten van W&N aangewreven in saffloerolie. Saffloerolie is lichter van kleur en neigt minder tot vergelen dan lijnolie. Het droogt echter langzamer en ‘werkt’ meer tijdens het drogen. Gebruik saffloerolie daarom niet in onderschilderingen. Voor normale toepassingen of als mengwit, is een wit op basis van saffloerolie echter perfect te gebruiken.
Het ene wit is het andere niet…:
- 674 Underpainting white is 'n mix van titaan- en zinkwit. Het droogt snel en is perfect voor onderschilderingen.
- 748 Zinc white is het subtielste en transparantste wit. Koel, naar blauw neigend. Een uitstekend mengwit, geschikt voor tinten en glacislagen.
- 644 Titanium white is het meest gebruikte, modernste en dekkenste wit. Een hard wit, dat in mengingen al snel overheerst en de neiging heeft kleuren kalkachtig te maken.
- 242 Flake white hue is een moderne benadering van het klassieke loodwit. Goed mengwit, subtieler dan titaanwit, warmer dan zinkwit.
- 330 Iridescent white is een parelmoerwit op basis van mica. TIP! De mooiste resultaten krijg je als je het mengt met transparante kleuren!
- Veiligheidsinformatieblad 20710674 Peinture à l'huile extra-fine Winsor & Newton Blanc sous couche
- Veiligheidsinformatieblad Peinture à l'huile extra-fine Winsor & Newton divers peinture à l'huile
- Veiligheidsinformatieblad 20710257 Peinture à l'huile extra-fine Winsor & Newton Teinte chair
- Veiligheidsinformatieblad 20710242 Peinture à l'huile extra-fine Winsor & Newton Blanc d'argent
- Veiligheidsinformatieblad 20710655 Peinture à l'huile extra-fine Winsor & Newton Blanc transparent
- Veiligheidsinformatieblad 20710644 Peinture à l'huile extra-fine Winsor & Newton Blanc de titane
- Veiligheidsinformatieblad 20710748 Peinture à l'huile extra-fine Winsor & Newton Blanc de zinc
- Veiligheidsinformatieblad 20710674 WINSOR & NEWTON Artist's Oil Colour Underpainting white
- Veiligheidsinformatieblad WINSOR & NEWTON Artist's Oil Colour divers olieverf
- Veiligheidsinformatieblad 20710257 WINSOR & NEWTON Artist's Oil Colour Flesh tint
- Veiligheidsinformatieblad 20710242 WINSOR & NEWTON Artist's Oil Flake White Hue
- Veiligheidsinformatieblad 20710655 WINSOR & NEWTON Artist's Oil Colour Transparent White
- Veiligheidsinformatieblad 20710644 WINSOR & NEWTON Artist's Oil Colour Titanium white
- Veiligheidsinformatieblad 20710748 WINSOR & NEWTON Artist's Oil Colour Zinc white